3ος Διαγωνισμός Φιλαναγνωσίας

με θέμα: ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Η αντίστροφη μέτρηση ξεκίνησε.

«Μουσική είναι η απόλαυση που νιώθει η ανθρώπινη ψυχή, όταν µετράει χωρίς να ξέρει πως µετράει»

 Gottfried Leibniz

 

Για πολλούς ανθρώπους τα µαθηµατικά είναι ένα αίνιγµα! Αποτελούνται από εικόνες γύρω από αριθµούς και υπολογισµούς που διδασκόµαστε στο σχολείο. Θεωρούνται αυστηρά λογικά, αφηρηµένα, κρύα και άψυχα.

Η µουσική προσεγγίζει το συναίσθηµα, τη συγκίνηση, την ίδια την ζωή. Ο καθένας µας έχει τραγουδήσει ένα τραγούδι, έχει παίξει µια νότα στο πιάνο, φύσησε ένα αυλό, έφτιαξε µουσική. Η µουσική επιδρά σε κάθε άνθρωπο, είναι τρόπος έκφρασης και µέρος της ύπαρξης του καθενός.

Μαθηματικά και Μουσική όμως είναι αλληλένδετα!

Το έτος 2018 ανακηρύχτηκε ως «Έτος Μαθηματικών» μέχρι το τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς 2018-2019.

Στόχοι της ανακήρυξης είναι αφενός να προβληθεί και να αναδειχθεί η σημασία των Μαθηματικών και ο ρόλος τους στη δημιουργία και την ανάπτυξη του ανθρώπινου πολιτισμού και αφετέρου να ενισχυθεί το ενδιαφέρον για τα μαθηματικά.

*Ο Διαγωνισμός θα διεξαχθεί στις 18 Απριλίου 2019, στην  αίθουσα της τάξης ΣΤ1.

*Οι δηλώσεις συμμετοχής στον Διαγωνισμό ξεκινούν από την Δευτέρα 4 Φεβρουαρίου 2019  και θα διαρκέσουν ως την Πέμπτη 28  Φεβρουαρίου 2019.

 Δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να προμηθευτείτε από τις υπεύθυνες δασκάλες της Σχολικής Βιβλιοθήκης κ. Ελένη Αναστασιάδου και κ. Σοφία Σιμιτζόγλου.

 

Σημαντικές διευκρινήσεις

 ~Μπορούν να συμμετέχουν οι μαθητές και μαθήτριες των τάξεων Δ΄-Ε΄-ΣΤ΄ των 1ου 12/Θ., 3/Θ και 1/Θ Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων Πανεπιστημίου Αθηνών (ΜΑΡΑΣΛΕΙΟ) 

Το πρόγραμμα δεν περιορίζεται μόνο στην ανάγνωση, αλλά δίνει αφορμή στον εκπαιδευτικό της κάθε τάξηςνα εργαστεί διαθεματικά με το τμήμα του, να ερευνήσουν, να ανταλλάξουν σκέψεις και προβληματισμούς, ώστε οι μαθητές να γίνουν ενεργοί αναγνώστες.

~Κάθε παιδί που θα αποφασίσει να συμμετάσχει στο διαγωνισμόθα πρέπει να διαβάσει 2 βιβλία, που αγοράζει ο κάθε ενδιαφερόμενος/η (ένα βιβλίο που αφορά τα Μαθηματικά και ένα βιβλίο που αφορά τη Μουσική) από αυτά που έχουν οριστεί για την τάξη που φοιτά.

~Στις 18 Απριλίου 2019, στην τάξη ΣΤ1, οι μαθητές θα κληθούν να απαντήσουν σε συγκεκριμένα ερωτηματολόγιο ανάλογα με τα βιβλία που θα επιλέξουν να διαβάσουν σε ώρα που θα ανακοινωθεί έγκαιρα, πριν το διαγωνισμό.

~Κάθε παιδί θα πρέπει να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικές με τα βιβλία που διάβασε.

~ Η διάρκεια του διαγωνισμού θα είναι δύο ώρες.

~Τα παιδιά που θα απαντήσουν σωστά και με τη μεγαλύτερη βαθμολογία θα βραβευτούν ενώ όλοι οι μαθητές/τριες θα πάρουν έπαινο συμμετοχής σε σχετική εκδήλωση που θα ανακοινωθεί μετά το πέρας του διαγωνισμού.

 

ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ ΤΑΞΗ

ΑΛΓΕΒΡΑ, Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ Χ, POSKITT KJARTAN

Μήπως τα μαθηματικά σας προκαλούν μελαγχολία; Μήπως σας αναστατώνει η άλγεβρα και σας σαστίζουν οι τύποι και τα σύμβολα; Μήπως οι εξισώσεις σας κάνουν να τρέμετε; Μην ανησυχείτε: ο μυστηριώδης πράκτορας Άγνωστος Χ είναι εδώ για να διώξει τις αγωνίες σας μια για πάντα. Βρείτε τι αγόρασε η Γκριτζέλα από το σουπερμάρκετ για βαρβάρους, αντιμετωπίστε ένα διαβολικό γρίφο του καθηγητή Τρομάρα, και μπείτε στο κρησφύγετο της οργάνωσης «Εξοντωτικά Μαθηματικά» μεταμφιεσμένοι σε Επαγγελματία Μαθηματικό. Στο μεταξύ, θα γνωρίσετε μια συμμορία κακοποιών που ήθελε να ληστέψει μια τράπεζα, αλλά υπολόγισε λάθος την ώρα και έμεινε στα κρύα του λουτρού. Ανακαλύψτε επίσης πολλούς τρόπους για να αντιμετωπίσετε τον καθηγητή σας των μαθηματικών!

 

 

 

 Η ΜΕΛΩΔΙΑ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ, Von Trapp Maria Augusta

Η τακτοποιημένη ζωή του πλοιάρχου Γκέοργκ φον Τραπ και των 

επτά ορφανών παιδιών του αλλάζει ριζικά μόλις φτάνει στο σπίτι μια νεαρή δόκιμη μοναχή, η Μαρία Αυγούστα, και αναλαμβάνει καθήκοντα δασκάλας, με τη ζωντάνια, την πίστη της στο Θεό και την αισιοδοξία της, αλλά και με το κέφι, την αγάπη της για τη μουσική και το νεανικό πείσμα της, καταφέρνει να κάνει ευτυχισμένα τα παιδιά του πλοιάρχου αλλά και τον ίδιο.

Η ζωή του αποκτά καινούριο ενδιαφέρον κοντά στην Μαρία. Την ερωτεύεται και την παντρεύεται, κι έτσι μαζί αντιμετωπίζουν όχι μόνο τις καλές στιγμές αλλά και τις τεράστιες δυσκολίες και τα εμπόδια που παρουσιάζονται στη ζωή τους. Χάνουν κάποια στιγμή τα πλούτη τους, όμως με το τραγούδι τους δε γίνονται μόνο διάσημοι, αλλά και περνούν στον κόσμο το πανανθρώπινο μήνυμα της ειρήνης και συναδέλφωσης με την μουσική!

Για να ξεφύγουν από το ναζιστικό κλοιό, φεύγουν από την Αυστρία, την πατρίδα τους, και καταλήγουν στην Αμερική. Στη γεμάτη περιπέτειες αλλά και αισιοδοξία αληθινή αυτή ιστορία βασίστηκαν το πολύ επιτυχημένο μιούζικαλ Η Μελωδία της Ευτυχίας (the Sound of Music, 1959) και η ομώνυμη κινηματογραφική επιτυχία με πρωταγωνίστρια την Τζούλι 'Aντριους.

 

 ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ ΤΑΞΗ

 

Το Πειραχτήρι των αριθμών, Χ.Μάγκνους Εντσενσμπεργκερ

 Λίγα λόγια

ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΤΑ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΛΑ ΜΕ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ 

Ο Ρόμπερτ είναι ένα αγόρι που όπως τα περισσότερα αγόρια του κόσμου απεχθάνεται οτιδήποτε έχει σχέση με αριθμούς, πράξεις και σύμβολα. Και μόνο που ακούει τη λέξη «ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ» τον πιάνει τρέλα. 

Ένα βράδυ, όμως, βλέπει ένα παράξενο όνειρο. Για την ακρίβεια, βλέπει έναν αινιγματικό, διασκεδαστικό και πανέξυπνο ανθρωπάκο που κάνει ταχυδακτυλουργικά κόλπα με τους αριθμούς. Για 12 νύχτες, το Πειραχτήρι των Αριθμών θα επισκέπτεται τον Ρόμπερτ στον ύπνο του και θα τον διασκεδάζει με τα παιχνίδια του. Κύβοι, πυραμίδες, σύμβολα και χρώματα στήνουν ένα τρελό πανηγύρι για να μυήσουν τον Ρόμπερτ στον μαγικό κόσμο των αριθμών. Και τα καταφέρνουν! 

 

ΕΙΜΑΙ ΚΑΙ Ο ΠΡΩΤΟΣ. Πώς έγινα καλός στα μαθηματικά διασκεάζοντας, ΤΣΕΡΑΖΟΛΙ, ΑΝΝΑ

Τώρα είμαι αρκετά μεγάλος και σχετικά καλός, αλλά όταν ήμουν μικρός δεν καταλάβαινα καθόλου τα μαθηματικά. Μόλις η δασκάλα έλεγε «Κάνουμε μαθηματικά», μου ερχόταν αναγούλα, όπως στη γιαγιά μου όταν βλέπει σκηνές βίας στην τηλεόραση. Πώς έγινα καλός στα μαθηματικά;

1. Moυ αρέσει πολύ η καινούρια δασκάλα.
2. Τα μαθηματικά είναι χρήσιμα, κάτι που το λένε όλοι.
3. Τα κατάλαβα.

 

 

Κώστας Πούλος, Μαρία Κάλλας

Ένας πολύ καλός και όμορφος τρόπος να κάνουν τα παιδιά μια πρώτη γνωριμία με την ζωή και το έργο της Μαρίας Κάλλας. Η ζωή της μέσα από όμορφη εικονογράφηση και το έργο της μέσα από το μουσικό CD που συνοδεύει την έκδοση.

 

 

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤΗ ΤΑΞΗ

 

ΑΓΑΠΩ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΑΠΛΑ ΚΑΙ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ, ΤΟΥΤΟΥΝΤΖΗ ΟΥΡΑΝΙΑ

Ποιος είπε ότι τα μαθηματικά είναι δύσκολα;
Ποιος είπε ότι δεν μπορούμε να διασκεδάσουμε ταξιδεύοντας στον μαγικό τους κόσμο;
Το βιβλίο αυτό προτείνει μια πρωτότυπη και ευχάριστη μέθοδο ώστε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τη γοητεία των μαθηματικών και να εκτιμήσουν την αξία που έχει η λογική μέσα στην ίδια μας τη ζωή.
Μέσα από τις σελίδες αυτού του βιβλίου, τα παιδιά δεν θα μάθουν μόνο τι σημαίνει "αριθμός" (αλήθεια, έχετε σκεφτεί από πού προέρχεται η λέξη;), αλλά θα ταξιδέψουν πίσω στον χρόνο για να γνωρίσουν τον Πυθαγόρα και τον Θαλή, θα διασκεδάσουν με μαθηματικά παιχνίδια, θα παρακολουθήσουν τον περίφημο ντετέκτιβ Μαθ Κλουρζό (τον έχετε ακουστά;) να λύνει ένα πρόβλημα λογικής και συγχρόνως θα μάθουν και τα ίδια να λύνουν προβλήματα με τρόπο συστηματικό, καλλιεργώντας έτσι τη μαθηματική και λογική τους σκέψη.

 

ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Η ΑΛΙΚΗ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ, FRABETTI CARLO

 

Η Αλίκη μισεί τα μαθηματικά και θεωρεί πως δε χρησιμεύουν σε τίποτα. Μια μέρα που κάθεται και διαβάζει στο πάρκο, ένα παράξενο άτομο την προσκαλεί να κάνουν μια βόλτα στη χώρα των αριθμών. Ο Λιούις Κάρολ αυτοπροσώπως - ο συγγραφέας της «Αλίκης στη χώρα των θαυμάτων» -, γίνεται ο σύντροφός της σ’ ένα φανταστικό ταξίδι όπου η Αλίκη θα συναντήσει το τέρας του Λαβυρίνθου, θα διασχίσει μια έρημο στρωμένη με κόκκους σιταριού, θα χωθεί σ’ ένα δάσος με δέντρα που αναπαριστούν αριθμούς, θα πιει το τσάι της με τον Τρελό Καπελά...

 

 

ABBADO CLAUDIO ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΩΝ ΗΧΩΝ

Αυτό το βιβλίο ανοίγει μια πόρτα στον κόσμο της μουσικής για κάθε παιδί. O παγκοσμίως γνωστός Διευθυντής Oρχήστρας Claudio Abbado διηγείται πώς γεννήθηκε «μέσα στη μουσική» και από παιδί την αγάπησε πολύ. Tι αισθάνθηκε όταν πήγε για πρώτη φορά στη Σκάλα του Mιλάνου, και όταν διηύθυνε ο ίδιος για πρώτη φορά ένα κουαρτέτο. Συγχρόνως στη διήγησή του περιγράφει με κατανοητό τρόπο τις διάφορες οικογένειες οργάνων, πώς σχηματίζεται μια ορχήστρα, ποιες είναι οι διάφορες μουσικές φόρμες από το ντουέτο μέχρι τη Συμφωνία και την Όπερα. Kαι όπως είναι φυσικό, αναφέρει τι σημαίνει για αυτόν η τέχνη της Διεύθυνσης μιας ορχήστρας.