Σχολικό Έτος 2012-2103

Μια επίσκεψη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

 

ΤΑΞΗ: Δ1

 

Στις 7 Φεβρουαρίου 2013 επισκεφθήκαμε το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Τα παιδιά περίμεναν με αγωνία αυτή την επίσκεψη μια και ήθελαν να συναντήσουν από κοντά τ? αγάλματα που είχαν γνωρίσει μέσα τη διήγηση της Αστραδενής (από το ομώνυμο βιβλίο της Ε. Φακίνου), μέσα από τις εικόνες που είχαν δει από βιβλία και τις πληροφορίες που είχαμε πει στην τάξη. Περίμεναν επίσης να δουν όλα αυτά τα θαυμαστά αντικείμενα που ανελκύστηκαν από το ναυάγιο των Αντικυθήρων που μια θαλασσοταραχή τα κράτησε τελικά στον τόπο μας.

Προετοιμασία επίσκεψης:

 

1o στάδιο

Ξεκινήσαμε την προετοιμασία της επίσκεψης από τις ιδέες που ανασύρονται στο μυαλό των παιδιών όταν ακούν τη λέξη «μουσείο».

1/Ποια λέξη σας έρχεται στο μυαλό όταν ακούτε τη λέξη μουσείο;

Απαντήσεις πολλές: γνώσεις, αγγεία, απολιθώματα, πίνακες, όραση, ησυχία, ειδώλια, αγάλματα, αρχαιότητα, ιστορία, πολεμικά αντικείμενα, ζώα, φυτά, ανακάλυψη.

2ο στάδιο

Μια πρώτη επαφή με ένα από τα εκθέματα του μουσείου:

efivos arxaiologiko

 

Το άγαλμα του νεαρού αγοριού από το ναυάγιο των Αντικηθύρων κρίθηκε κατάλληλο για να εξάψει την περιέργεια των παιδιών ώστε να δημιουργήσoυν μια σχέση μαζί του πριν το δουν από κοντά.

Αφού τα παιδιά το περιέγραψαν, έκαναν υποθέσεις για το τι μπορεί να βλέπει, για το πού μπορεί να βρίσκεται, τι μπορεί να κάνει και πολλά άλλα απάντησαν ανά ομάδα στην ερώτηση :

«Ποιος φαντάζεσαι πως είναι;»

Να λοιπόν τι έγραψαν τα παιδιά:

 

 

1η ομάδα :

Στην εικόνα βλέπουμε έναν αθλητή. Το αγόρι είναι ονειροπόλο. Το άγαλμα ίσως θέλει να πετάξει δίσκο. Το πρόσωπο του αγοριού είναι καλοδουλεμένο. Φαίνεται σαν να θέλει να δραπετεύσει. Μπορεί να θέλει να τρέξει. Είναι σαν να θέλει να βρει κάποιον (Ειρήνη, Παναγιώτα, Εβελίνα, Χάρης, Ζωή-Άννα, Αναστάσης).

 

2η ομάδα

Βλέπω έναν έφηβο. Δίνει την εντύπωση πως θέλει να αναζητήσει ένα δικό του άνθρωπο ή να θέλει να πετύχει ένα όνειρο ρίχνοντας μια μικρή μπάλα στον ουρανό. Το παιδί αυτό είναι γυμνασμένο και το πρόσωπό του είναι καλά επεξεργασμένο. Η έκφρασή του δείχνει πως έχει εντυπωσιαστεί από κάτι. Το πόδι του είναι βρόμικο εξαιτίας της θάλασσας. Τα μαλλιά και η στάση του φαίνονται κουρασμένα γι? αυτό ίσως θέλει να ξεκουραστεί (Μαριτίνα, Λεωνίδας, Δημήτρης, Φερενίκη).

 

3η ομάδα

Το αγόρι αυτό βρέθηκε στη θάλασσα. Το σώμα του είναι γυμνασμένο και καλοδουλεμένο και το βλέμμα του ονειροπόλο. Είναι σαν αθλητής που πετάει ένα δίσκο. Το παιδί ήθελε να πραγματοποιήσει τ? όνειρό του. Φαίνεται σαν να θέλει να ψάξει κάποιον, σαν να θέλει να τρέξει (Γιώργος, Μάγδα, Στράτος, Κατερίνα, Κωνσταντίνα).

 

4η ομάδα

Βλέπουμε ένα νέο αγόρι καλογυμνασμένο, έχει περιποιημένο πρόσωπο και κοιτάζει κάπου. Η έκφρασή του περιγράφει τα συναισθήματά του σαν να θέλει να αποδράσει από τον τόπο που βρίσκεται. Εμείς νομίζουμε ότι είναι αθλητής διότι το σώμα του είναι καλοσχηματισμένο. Αυτό το όμορφο άγαλμα το βρήκανε στη θάλασσα. Όταν το είδαμε νομίζαμε ότι είναι ένα σκουριασμένο άγαλμα παρότι είναι πολύ ωραίο και ονειροπόλο (Βασίλης, Τίνα, Μαλβίνα, Μοσχούλα, Ρωμανός, Μαριλένα).

 

5η Ομάδα

«Το άγαλμα»

Στο δεξί του χέρι κρατάει μια σφαίρα. Στο αριστερό του χέρι ή δείχνει κάτι ή κρατάει το βραβείο που κέρδισε. Το ένα του πόδι είχε αλλοιωθεί από τη θάλασσα , το άλλο πόδι δεν έχει πάθει τίποτα. Το σώμα του ήταν καλογυμνασμένο. Η έκφρασή του μοιάζει λες και χαμογελά (Μάριος, Ανθή, Οδυσσέας, Ευαγγελία).

3ο στάδιο

Μια σύντομη παρουσίαση του μουσείου:

To μουσείο άρχισε να χτίζεται το 1856, ύστερα από τη γενναία οικονομική δωρεά του ομογενούς Δημητρίου Βερναρδάκη ο οποίος πρόσφερε το ποσό των διακοσίων χιλιάδων δραχμών. Έπειτα ο γιος του συνέχισε το έργο αυτό με το ποσό των εκατό χιλιάδων φράγκων. Το 1881, το μουσείο με βασιλικό διάταγμα ονομάστηκε Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Το κτήριο του Μουσείου, διατηρητέο μνημείο το ίδιο, θεμελιώθηκε το 1866 σε οικόπεδο που δώρισε η Ελένη Τοσίτσα. Η κατασκευή του βασίστηκε σε σχέδια των αρχιτεκτόνων Ludwig Lange και Παναγή Κάλκου. Την τελική διαμόρφωση της πρόσοψης του κτηρίου επιμελήθηκε ο Ernest Ziller, ο οποίος είχε και την επίβλεψη έως το 1889, οπότε περατώθηκε η δυτική πτέρυγα. Η ολοκλήρωση του Μουσείου, ως έχει σήμερα, έγινε σταδιακά μέσα στον 20ό αιώνα με προσθήκες στην ανατολική πλευρά.

Οι πλούσιες συλλογές του που απαριθμούν τα 11.000 περίπου αντικείμενα προσφέρουν στον επισκέπτη ένα πανόραμα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.

(Την παρουσίαση ετοίμασαν η Μοσχούλα και η Μαριτίνα)

Μετά την επίσκεψη στο Μουσείο:

 Μετά την επίσκεψη έδωσα στα παιδιά ένα φυλλάδιο με τίτλο: «Mια μέρα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο» για να γράψουν τις εντυπώσεις τους.

Τυχαία παρουσιάζω μερικές από αυτές: 

page1

page2

page3

page4

 

 

Κι ένας επίλογος

 

-Τ? αγάλματα είναι στο μουσείο

-Όχι, σε κυνηγούν, πώς δε το βλέπεις;

 θέλω να πω με τα σπασμένα μέλη τους

 με την αλλοτινή μορφή τους που δε γνώρισες

 κι όμως την ξέρεις.

Γ.Σεφέρης, «Κίχλη»

 

 

 

 

 

 Η δασκάλα της Τάξης

Π. Καπροΐτη